In den zentralasiatischen Staaten Kirgisistan, Tadschikistan und Usbekistan setzt sich die Schweiz in den Themenbereichen Wasser, Gouvernanz und nachhaltige Wirtschaftsentwicklung ein. Sie fördert Massnahmen zur Abfederung der Folgen des Klimawandels und unterstützt die regionale Zusammenarbeit.
Zentralasien (Kirgisistan, Tadschikistan, Usbekistan)
Botschaft | |
Mission / Delegation / Ständige Vertretung |
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Generalkonsulat | |
Honorarvertretung | |
Kooperationsbüro | |
Büro Erweiterungsbeitrag | |
Botschaft mit Kooperationsbüro | |
Botschaft mit Regionalem Konsularcenter | |
Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Stadt | |
Hauptstadt | |
Umstrittene Grenze | |
Fluss | |
See |
Zentralasien besteht aus den fünf Ländern Kasachstan, Kirgisistan, Tadschikistan, Turkmenistan und Usbekistan, die bei der Auflösung der Sowjetunion 1991 unabhängig wurden. Seither haben sie sich unterschiedlich entwickelt. Dennoch stehen sie vor ähnlichen Entwicklungsherausforderungen, wie ein eingeschränkter Zugang zu öffentlichen Entscheidungsprozessen und Schwierigkeiten bei der Entwicklung einer diversifizierten Wirtschaft. Der Klimawandel wird zudem entscheidenden Einfluss auf die Verfügbarkeit von Wasser in der Region haben. Die Schweiz setzt sich in Zentralasien für Frieden, Wohlstand und sozialen Zusammenhalt ein und unterstützt Projekte, die die Folgen des Klimawandels mildern. Sie orientiert sich dabei an den Zielen für nachhaltige Entwicklung der UNO-Agenda 2030 (SDG).
Bilaterale APD der Schweiz |
2022 |
2023 |
2024 * |
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Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) |
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Bilaterale Entwicklungszusammenarbeit |
28.58 |
30.75 |
28.75 |
Humanitäre Hilfe |
1.06 |
1.64 |
1.60 |
Staatssekretariat für Wirtschaft (SECO) |
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Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung |
21.66 |
20.97 |
23.47 |
Abteilung Frieden und Menschenrechte (AFM) |
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Zivile Friedensförderung und Menschenrechte |
0.29 |
0.16 |
- |
Total DEZA/SECO/AFM |
51.59 |
53.52 |
53.82 |
Andere Bundesämter |
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Andere Abteilungen des EDA (ASAF, AIO, usw) |
- |
- |
.. |
Aussennetz des EDA |
3.63 |
- |
.. |
Staatssekretariat für Migration (SEM) |
- |
- |
.. |
Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) |
- |
- |
.. |
MeteoSchweiz |
- |
- |
- |
Eidg. Dep. für Verteidigung, Bevölkerungsschutz und Sport (VBS) |
- |
- |
- |
Bundesamt für Umwelt (BAFU) |
0.78 |
1.04 |
.. |
Bundesamt für Statistik (BFS) |
- |
- |
- |
Bundesamt für Gesundheit (BAG) |
- |
- |
- |
Staatssekretariat für internationale Finanzfragen (SIF) |
- |
- |
- |
Total andere Bundesämter |
4.41 |
1.04 |
- |
Kantone und Gemeinden |
0.08 |
.. |
.. |
Total |
56.08 |
54.56 |
53.82 |
Stand am 02.04.2024
*geplant; Gesamtbetrag aufgrund der zur Verfügung stehenden Daten
.. = keine Angaben | – = Betrag ist Null oder Betrag < 5'000 CHF
Wasser, Infrastruktur und Klimawandel
Nachhaltiger Umgang mit dem kostbaren Gut
Die Schweiz unterstützt die zentralasiatischen Staaten dabei, gemeinsam wissenschaftsbasierte Schritte einzuleiten, um die Nutzung ihrer knappen Wasserressourcen klimaresilient, nachhaltig und inklusiv zu gestalten. Die Bevölkerung soll vor Naturkatastrophen möglichst geschützt sein und Zugang zu Trinkwasser und Abwassersystemen haben. Um das zu erreichen, fördert die Schweiz die nachhaltige Planung und Nutzung von Flusseinzugsgebieten und die Verankerung des Prinzips des integrierten Wasserresourcenmanagements (IWRM) in nationalen Gesetzgebungen. Zudem wird die grenzübergreifende Kooperation im Wasserbereich und die Wasserdiplomatie gefördert.
Gouvernanz, Menschenrechte und öffentliche Dienstleistungen
Inklusive und verantwortungsvolle Regierungsführung
Der nationale und politische Kontext der zentralasiatischen Staaten unterscheidet sich deutlich. Entsprechend breit ist auch das Spektrum des Schweizer Engagements im Bereich der Gouvernanz. In den drei Staaten, in denen die Schweiz aktiv ist, setzt sie sich dafür ein, dass die Bevölkerung an den sie betreffenden öffentlichen Entscheidungen beteiligt ist, ihre Rechte kennt und ihre Meinung äussern kann. Zudem unterstützt die Schweiz Lokalbehörden dabei, ihre Arbeit effektiver und transparenter zu gestalten, und setzt sich für ethnische Minderheiten und andere besonders verletzliche Bevölkerungsgruppen ein.
Nachhaltige Wirtschaftsentwicklung
Umweltbewusste Unternehmen und Chancen für alle
Die zentralasiatische Wirtschaft hat stark unter Covid-19 gelitten. Die Schweiz unterstützt die Länder dabei, sich von der Pandemie zu erholen und eine resiliente und inklusive Wirtschaft wiederaufzubauen. Dazu fördert sie Reformen, die bessere ökonomische Voraussetzungen ermöglichen, hilft KMU dabei, Arbeitsplätze zu schaffen, und setzt sich für einen verantwortungsbewussten, inklusiven und transparenten Finanzsektor ein. Zudem unterstützt die Schweiz die Ausbildung von Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmern in ausgewählten, marktrelevanten Bereichen.
Herangehensweise und Partner
Die Schweiz unterstützt die laufenden Reformen in Zentralasien seit Beginn der 1990er-Jahre und koordiniert ihre Aktivitäten eng mit den beteiligten Projektpartnern.
Die Kooperationsstrategie 2022–2025 wird gemeinsam von der Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) und dem Staatssekretariat für Wirtschaft (SECO) umgesetzt.
Wichtige Partner der Schweiz in Zentralasien:
- Lokale und internationale Nichtregierungsorganisationen
- Multilaterale Organisationen, z. B. UNDP, Entwicklungsbanken (EBRD, ADB), Bretton-Woods-Institutionen
- Zivilgesellschaftliche Organisationen
- Nationale Partner aus dem öffentlichen Sektor und der Privatwirtschaft
Links
Wasser – Eine lebenswichtige Ressource in Gefahr
Anwaltschaft und guten Regierungsführung
Privatsektorentwicklung und Finanzdienstleistungen
Internationale Zusammenarbeit Kirgisistan–Schweiz
Internationale Zusammenarbeit Tadschikistan–Schweiz
Internationale Zusammenarbeit Usbekistan–Schweiz
SECO-Aktivitäten in Tadschikistan
SECO-Aktivitäten in Kirgisistan
Bilaterale Beziehungen Schweiz–Kirgisistan
Dokumente
Aktuelle Projekte
Tajikistan UNDRR - Strengthening Resilience to Disasters and Climate Change in Tajikistan (SRDCT)
01.09.2024
- 28.02.2026
Tajikistan is highly vulnerable to natural hazards and climate impacts, thus strengthening resilience needed as fundament for sustainable development. The intervention will contribute to (i) sustainable and effective mechanisms and instruments to improve risk governance through the national DRR platform, (ii) improved risk knowledge through robust loss data collection and recording, and (iii) preparedness measures through support to multi-hazard Early Warning Systems and risk information.
Public Service Improvement (PSI) in the Kyrgyz Republic
01.08.2024
- 31.07.2028
To improve people's quality of life, municipalities need to deliver efficiently and effectively services such as safe drinking water, waste collection, cultural facilities in a socially inclusive and gender responsive manner. In rural Kyrgyzstan, their capacities still need to be improved in a sustainable way. To achieve this, the project will develop the municipalities' support system which shall then provide adequate counseling and training to those municipalities today and in the long run.
Strengthening local governance and civic space in Uzbekistan
01.05.2024
- 31.12.2028
The programme will strengthen inclusive local governance, gender-based violence prevention and the civic space in Uzbekistan. It promotes an active civil society and civic engagement of youth and vulnerable groups at local level (locally-led development). Switzerland brings high credibility in local governance and human rights and acts as convenor and bridge builder. The multi-stakeholder set up with UN, non-governmental organizations and local authorities offers a variety of entry points, allowing agile steering in the complex political environment.
National Water Resources Management Project in Uzbekistan (NWRM)
01.01.2024
- 31.12.2027
The project supports the water sector reform through the development and operationalization of strategic and regulatory framework based on a full-fledged integrated water resources management approach, embracing all water users and multi-actors’ space aligned with administrative changes. This will allow to achieve climate change resilience, food and water security, increased water productivity and improved livelihoods of the rural population in Uzbekistan.
Strengthening Water and Sanitation and Protection of Water Resources in Uzbekistan
01.12.2023
- 31.12.2026
The project will strengthen Uzbekistan in water and sanitation with a focus on protection of water resources. This contribution is designed in the frame of the UNECE led and implemented Assistance and Cooperation Program and shall support Uzbekistan’s accession to and implementation of the Protocol on Water and Health and the Industrial Accidents Convention as part of protecting human health, well-being and the environment through improving water management, the protection of water eco-systems, and reducing water-related diseases.
Climate Resilience Develoipment in Tajikistan
15.11.2023
- 13.11.2027
The contribution to the HELVETAS project aims at building resilience of livelihoods of the rural communities of Khatlon region, vulnerable to climate change. The population and particularly women and youth will engage in management, regeneration and protection of their natural resources and biodiversity while implementing disaster risk reduction measures.
Human Rights Grants (HRG) program in Tajikistan
01.10.2023
- 30.11.2025
The Human Rights grants program will support local and international organizations working in Tajikistan on acute Human Rights issues. The program will provide cofunding opportunities to selected projects related to child rights, freedom of press, human rights in custody, prevention of gender-based violence and the rights of migrants/refugees.
Contribution to UNESCO project: Empowering the government and citizens of Uzbekistan by strengthening access to information, accountability of institutions and media competence
01.10.2023
- 30.09.2026
The project will strengthen citizen’s access to information, accountability and transparency of governmental institutions and enhance the quality of the media and information landscape in Uzbekistan. UNESCO as implementing partner has a solid partnership with the government and supports ongoing legislative reforms with expertise, ensuring alignment with international standards, capacity building for key government stakeholders (incl. judiciary, law enforcement bodies) and media competence of professionals.
Contribution to OHCHR capacity strenght
01.10.2023
- 31.12.2025
The project aims to strengthen the protection and promotion of human rights in Uzbekistan ensuring justice for victims of human rights abuses, enhancing civic space, integrating human rights principles into development and implementing UN Human Rights Mechanisms recommendation. Upon invitation by the President of Uzbekistan OHCHR has expanded its presence in the country.
Central Asia Arts and Culture Programme 2.0. (CAACP 2.0.)
01.07.2023
- 30.06.2027
The objective of the Central Asia Arts and Culture Programme (CAACP) is to foster the further development of a vibrant and open art and culture scene that contributes to preserving freedom of expression and enhancing social cohesion in the region. The CAACP offers cultural institutions and artists opportunities to create a platform that enables people, including left-behind groups, to address issues affecting their lives and contribute to positive social change.
Green Economy and Sustainable Private Sector Development
01.06.2023
- 31.05.2026
Project supports transition towards green economy, in particular in tourism and agriculture sectors. With the generous financial support provided by the Swiss and German Governments as well as the European Union (joined for the first time as co-donor), international implementing agency (GIZ) will address challenges in above sectors through improved policy framework in green economy and practices. Transforming economy towards sustainability will also create new and decent jobs.
Climate-sensitive Water Resources Management in Central Asia
01.06.2023
- 31.05.2027
The Climate Sensitive Water Resources Management in Central Asia project strengthens national and regional organisations responsible for water resource management in Central Asia to implement climate-sensitive integrated water resources management in a regionally coordinated manner. Switzerland will contribute to this initiative which is designed in the frame of the German led, GIZ implemented Green Central Asia High-Level Platform.