Les petites entreprises jouent un rôle majeur dans le développement économique et social d’un pays. Elles créent des emplois et génèrent une valeur ajoutée à l’échelle nationale.  Pour de nombreuses personnes, la création d’une petite entreprise est parfois le seul moyen de réussir à gagner leur vie. Pour s’épanouir, les petites entreprises doivent toutefois pouvoir compter sur un secteur financier qui prenne en compte leurs besoins.

Priorités de la DDC

La DDC soutient les institutions, initiatives et programmes qui ont pour objectif de fournir aux petites entreprises (de 5 à 19 employés selon le pays) une large palette de services financiers, avec pour principes la couverture des coûts et la viabilité économique. À cet égard, elle adopte deux approches, appelées «downscaling» et «upgrading».

  • Évolution des acteurs financiers vers le segment à bas revenu (downscaling): les banques ou autres prestataires de services financiers existants tels que les sociétés de crédit-bail mettent en place de nouveaux pôles d’activités, lignes de produits ou canaux de distribution, qui sont spécialisés dans les services financiers pour petites entreprises.
  • Mise à niveau des acteurs de microfinance vers le secteur formel (upgrading): les établissements de microfinance existants sont mis en position de traiter également les besoins des petites entreprises.

Par ailleurs, la DDC attache une grande importance à la formation du personnel des établissements financiers ainsi qu’à la mise à disposition d’informations relatives à l’évolution du marché:

  • Formation du personnel des établissements financiers: la DDC encourage le développement de compétences dans les établissements financiers et les centres de formation ou de conseil spécialisés. Les établissements financiers doivent être en mesure d’offrir des services financiers qui sont axés sur les petites entreprises, rentables et conformes aux conditions du marché.
  • Informations relatives à l’évolution du marché: la DDC soutient le développement de méthodes et d’institutions fournissant au marché financier des informations ou des services qui améliorent les bases de décision et la transparence, à l’instar des bureaux spécialisés dans le crédit ou des agences de notation.

Contexte

La solidité du tissu des petites entreprises est un facteur majeur non seulement pour une croissance économique équilibrée mais aussi pour la stabilité sociale et politique. Toutefois, les petites et moyennes entreprises des pays en développement et en transition éprouvent des difficultés à être prises au sérieux par les banques, qui préfèrent faire affaire avec des grandes sociétés.

Cette préférence tient d’une part aux coûts relativement élevés d’un octroi de crédit et, d’autre part, aux risques que cette opération comporte pour le prêteur. Souvent, les établissements financiers ne sont pas suffisamment informés des conditions spécifiques prévalant dans une branche. Dans le même temps, de nombreuses petites entreprises ne disposent pas de comptabilité transparente, de réserves suffisantes ou de garanties appropriées. Ainsi, l’examen d’une demande de crédit émanant d’une petite entreprise est comparativement plus lourd à traiter que pour une grande société.

Défis actuels

Dans bon nombre de pays, les petites entreprises n’ont souvent qu’un accès limité aux crédits et à d’autres services financiers en raison du manque de techniques de crédit appropriées et du faible intérêt que leur témoignent les grands établissements financiers. Pour améliorer cette situation, les besoins des petites entreprises doivent être mieux appréhendés. Cela suppose d’affiner et de flexibiliser les palettes de produits et de services, d’adapter les techniques de crédit et de développer les compétences requises dans les établissements financiers. Outre les crédits, d’autres produits et services tels que le crédit-bail, le capital-risque et le trafic des paiements sont essentiels pour les petites entreprises. La grande hétérogénéité des petites entreprises, tant en termes de secteurs que de tailles et de formes, constitue un défi indéniable. Enfin, il importe également que les petites entreprises améliorent leur solvabilité en fournissant des données comptables ou des plans d’affaires transparents et en prenant d’autres mesures.

Projets actuels

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Integrated Water Resources Management in Kosovo (IWRM-K)

01.05.2024 - 30.04.2029

Switzerland assists water sector related governments, civil society and private sector stakeholders in Kosovo in the development/implementation of a national integrated and sustainable water resources management framework. Support activities combined with capacity development and awareness building will contribute to enhanced conservation, protection, quality and equitable distribution of water resources. Thus the project also contributes to good governance, reduced risks of internal and transboundary water-related conflicts, the mitigation of climate change impact as well to enhanced the health of the population.


Building Damage Assessment in Albania

01.04.2024 - 31.12.2027

The devastating earthquake in 2019 revealed that Albania has a weak policy and institutional framework and low public awareness on building damage assessment. The Swiss project will support Albania in strengthening its disaster risk management institutions at national and municipal level to provide sustainable and effective building damage assessment services, leading to safer living conditions and a more disaster resilient business environment.


8th Global Platform for Disaster Risk Reduction, Geneva, June 2025

01.03.2024 - 31.12.2025

The Global Platform for Disaster Risk Reduction is the most important international conference to discuss progress in the implementation of the Sendai Framework for DRR. The eighth session of the Global Platform will be hosted by Switzerland in Geneva in June 2025. It will review advances in the realisation of the calls to action made in 2023 by the United Nations General Assembly on the midterm review of the Sendai Framework and will be key for the identification and support of measures to accelerate DRR implementation and improve coherence with the Agenda 2030 and the Paris Agreement.


Appui aux Programmes PASEC et PACTE de la CONFEMEN (Conférence des Ministres de l’Education des Etats et Gouvernements de la Francophonie)

01.03.2024 - 28.02.2028

En soutenant le Programme d’Analyse des Systèmes Educatifs (PASEC) et le Programme d’Appui à la Transformation de l’Education (PACTE) de la Conférence des Ministres de l’Education de la Francophonie (CONFEMEN), la Suisse contribue au renforcement de l’accès et de la qualité de l’éducation dans ses pays prioritaires en Afrique de l’Ouest. Des analyses approfondies des systèmes éducatifs sont réalisées, et les résultats permettent d’orienter les politiques éducatives pour une efficacité accrue.


UNHAS - Accès aux bénéficiaires en Afrique de l’Ouest

01.03.2024 - 31.12.2027

Dans un contexte d’insécurité alimentaire croissante et d’accès humanitaire précaire au Sahel, le service aérien humanitaire des Nations Unies (UNHAS) permet d’accéder aux populations dans le besoin grâce à un transport sûr et rapide de personnes et de biens. La contribution à UNHAS permettra d’atteindre les populations vulnérables dans les régions reculées ou enclavées et d’assurer le suivi des programmes suisses.


Addressing Climate and El Niño-related Risks in Southeast Asia

01.02.2024 - 31.07.2025

Through an innovative partnership with the Asian Disaster Preparedness Centre (ADPC) and Geoneon, the SDC will support the creation of high-quality geospatial data products to support riskinformed and climate-smart decision-making in development cooperation and DRM in priority subnational areas in Lao PDR and Indonesia, contributing to and complementing efforts under the SERVIR Southeast Asia project implemented by ADPC and supported by USAID and NASA.


UNHCR Digital Hub of Treasury Solutions (DHoTS)

01.02.2024 - 31.01.2026

Switzerland supports UNHCR’s Digital Hub of Treasury Solutions to create a UN Center of Excellence (CoE) in Geneva. It will facilitate the UN System’s and its partners’ access to global financial ecosystems and markets. It will trigger collaboration opportunities for advancing new cutting-edge capabilities and technologies, support preparedness and readiness in humanitarian emergencies for the delivery of aid assistance and financial inclusion and reduce financial transaction costs.


Climate & Socially Resilient Livelihoods’ Support (CSRLS)

01.02.2024 - 30.04.2028

The climatic challenges exacerbate Afghanistan's already fragile socio-economic condition. The project by the Afghan NGO, The Liaison Office, aims to sustainably improve lives and livelihoods of the poorest households in selected provinces by strengthening the natural resource base, climate change resilient and diversified livelihoods, relationships within and between communities, as well as joint climate action.


Accelerating the implementation of international commitments towards locally led humanitarian action 2024-2025

01.02.2024 - 30.06.2025

Locally led humanitarian action, development and peacebuilding (LLHDP) receives greater attention in international cooperation. Switzerland has a long tradition in working on LLHDP but lacks a coherent approach in taking this further. Through initiatives under this credit proposal SDC is making a meaningful contribution to the implementation of international commitments and efforts on LLHDP. This includes greater goal setting and progress on LLHDP, action-oriented research and catalytic actions to address specific blockages across the sector.


Safeguard Young People (SYP) - Tanzania

Safeguard Young People Programme

01.01.2024 - 31.12.2026

With 62% of its population below 25 years, the Safeguard Young People (SYP) programme supports Tanzania’s demographic dividend. The project advances young people’s sexual and reproductive health and rights (SRHR) through a gender-responsive and inclusive policy environment, empowered youth who make informed decisions, and responsive health and education systems. SYP builds on 10 years of regional experience and UNFPA’s expertise.


UNICEF, EMOPS Geneva, Core Contribution 2024-2025

01.01.2024 - 31.12.2025

The Office of Emergency Programmes (EMOPS) ensures that the United Nations Children’s Fund’s (UNICEF) role in complex emergencies is clearly defined, the organization properly equipped and prepared to deliver its mandate to support the needs of children. SDC’s support to EMOPS in Geneva enables UNICEF to lead inter-agency humanitarian coordination, response and standard setting in Water and Sanitation (WASH), Education, Nutrition and Child Protection.


Contribution to Medicus Mundi Switzerland (MMS) Network

01.01.2024 - 31.12.2027

Medicus Mundi Switzerland is a Network of 49 Swiss non-governmental organisations, foundations and scientific institutions involved in health advocacy at global level and health programmes in lowand middle-income countries. Taking a multisectoral approach and fostering open dialogue with relevant actors, decision-makers and the broader public, the Network facilitates the exchange of knowledge and experience and contributes to finding solutions to global health challenges.

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