Istruzione di base e formazione professionale

Des jeunes filles africaines lèvent la main.
Nella visione della DSC l’istruzione di base e la formazione professionale sono due aspetti interconnessi e complementari. © UN Photo / Marco Dormino

Una buona educazione è alla base dello sviluppo personale di ogni individuo e dello sviluppo economico e sociale di ogni società. L’istruzione contribuisce a ridurre la povertà e le disuguaglianze e stimola la crescita economica. La DSC persegue l’obiettivo di un’istruzione di qualità e accessibile a tutti in qualsiasi momento della vita adoperandosi in due settori prioritari: l’istruzione di base e la formazione professionale.

L’istruzione è essenziale per uno sviluppo sostenibile, che si fonda sulla coesione sociale e la pace in ogni società. L’obiettivo di un sistema educativo di qualità e accessibile, senza discriminazioni, in qualsiasi momento della vita è il quarto nell’elenco degli obiettivi di sviluppo sostenibile (OSS) dell’Agenda 2030. Insieme a quello di un lavoro dignitoso per tutti nell’ambito di una crescita economica duratura e all’obiettivo che punta a eliminare la povertà è al centro dell’impegno della DSC.

In quanto stimola una maggiore consapevolezza su vari piani, l’istruzione può anche contribuire a migliorare le pratiche sanitarie, a difendere l’idea di una produzione agricola responsabile o a sensibilizzare le popolazioni in merito agli effetti del cambiamento climatico.

È assolutamente necessario rafforzare i sistemi educativi in molti Paesi in via di sviluppo o in transizione. Garantire l’accesso all’istruzione è indispensabile inoltre nei contesti cosiddetti «fragili» in cui le disuguaglianze hanno la tendenza ad aggravarsi.

La DSC si impegna nello sviluppo di offerte di qualità nel campo dell’istruzione di base e della formazione professionale. Agli occhi della DSC queste due componenti sono interconnesse e complementari. E non soltanto in una prospettiva lineare di apprendimento. A seconda delle esigenze e dei contesti, può essere interessante proporre insieme moduli di istruzione di base e moduli di formazione professionale: si offrono così più opportunità di integrazione nel mondo del lavoro ai giovani, che possono dimostrare di avere all’attivo una serie di competenze di base.

Il rafforzamento delle offerte educative nei Paesi in via di sviluppo e in transizione è una delle priorità della cooperazione internazionale della Svizzera nei prossimi anni. 

Istruzione di base

La DSC promuove un’istruzione di base adeguata alle esigenze delle popolazioni, di elevata qualità e accessibile a tutti. A questo scopo affianca numerosi Paesi nel processo di riforma dei loro sistemi educativi.

Formazione professionale

Lavorare con le autorità pubbliche e il settore privato permette di sviluppare offerte formative adeguate alle esigenze del mercato. Più giovani possono dunque trovare un lavoro dignitoso e contribuire allo sviluppo del loro Paese.

Progetti attuali

Oggetto 37 – 48 di 85

Munathara – Debating our Destiny

01.06.2020 - 31.12.2022

The project aims to further institutionalize a culture of credible and non-partisan debate in the MENA region on relevant social, economic and political issues in different contexts. It reinforces the inclusion of MENA citizens of youth, women and other social groups including Arab refugees in the discussion to give them a voice to become potential opinion leaders. The poject is implemented by the Munathara Initiative, already a well positioned debate organization in the MENA region with a record of impartiality.


ECW - Education Cannot Wait

01.05.2020 - 31.12.2022

The programme aims to improve access and continuation of education of crises affected children and youth from the onset of an emergency and during protracted crises. With its nexus approach, the ECW ensures the bridge between humanitarian and development objectives through flexible funding mechanisms from early response to longer-term resilience by supporting community-based education, innovative approaches to improve the quality of learning, and by creating safer learning environments.


Decent Employment for Youth in Cambodia

01.05.2020 - 31.12.2023

Switzerland together with UN will strengthen Cambodia’s Technical and Vocational Education System to address key challenges for its large young population entering the labour market every year. The project supports young women and men to acquire relevant skills and information to respond to current and future labour market needs and to obtain decent and productive employment. It also contributes to more inclusive policies and improved coordination with the private sector. 


Mali : UNICEF — Protection des enfants affectés par les conflits armés

01.03.2020 - 28.02.2023

Les violations graves des droits de l'enfant sont en forte augmentation au Mali. Le recrutement de

filles et de garçons par les groupes armés a doublé en 2019. En contribuant à ce projet de

l'UNICEF, la Suisse intensifie la surveillance et la prévention de ces violations, facilite le retrait de

400 enfants des groupes armés et soutient leur réintégration sociale et éducative durable. La

Suisse contribue ainsi à la cohésion sociale et fait concourir les efforts humanitaires, de

développement et de paix.


Global Dialogue on Digital Financing for Sustainable Development

01.02.2020 - 31.08.2022

Digital finance holds great potential to accelerate the 2030 Agenda, as well as risks. New global initiatives such as Libra are currently opening up fundamental governance questions in that field. This represents a unique window of opportunity for Switzerland, which has always pushed for inclusive intergovernmental processes, to ensure that these governance discussions are inclusive and address the challenges of sustainable development.


Routes Migratoires Afrique Ouest et Nord

20.01.2020 - 31.03.2025

Le projet « Enfants et Jeunes sur les Routes Migratoires de l’Afrique de l’Ouest et du Nord» contribue dans 5 pays pilotes à la protection des enfants et jeunes migrants face aux risques d’abus, et à l’insertion socio-économique. Le projet (1) propose une prise en charge et un accompagnement direct pour 11’500 bénéficiaires selon leurs besoins, (2) contribue à l’amélioration des lois et systèmes nationaux et régionaux de prise en charge légale, psychologique et éducative, et (3) facilite des opportunités d’éducation de base et d’insertion.


Fonds d’Appui au Développement des Communes (FADeC)

01.01.2020 - 31.12.2023

Le Fonds d’Appui au Développement des Communes (FADeC) est un mécanisme efficace de transfert de ressources financières aux collectivités locales du Bénin. La contribution de la DDC au fonds permet aux communes de réaliser sur l’ensemble du territoire national d’importants investissements dans les infrastructures et services de base au profit de la population. En phase 2, la DDC renforcera notamment son appui aux structures de gestion, pilotage et contrôle du fonds. 


Programme d’appui à l’Education Non Formelle (PENF)

01.01.2020 - 30.06.2024

Dans un contexte de crise multiforme ce programme offre des alternatives d’éducation et de formation professionnelle aux enfants et aux adultes sortie du système éducatif national. Avec la participation des acteurs locaux et des services techniques des régions de Mopti, Tombouctou et Sikasso, cette phase finale du programme permettra à 6’000 enfants de retourner à l’école et à 4’000 jeunes d’apprendre un métier. La Suisse contribue ainsi au développement et à la stabilité du pays en offrant des perspectives.


Strengthening institutional capacity for treatment and care for HIV/AIDS patients

01.01.2020 - 31.12.2023

Ruedi Luethy Foundation (RLF) uses a nurse-led and doctor-supervised approach to provide comprehensive care and treatment to HIV patients. Through its Newlands Clinic Training Centre (NCTC), human capital in Southern Africa for Opportunistic Infections/Anti-Retroviral Therapy (OI/ART) management is strengthened and mortality due to AIDS related illnesses is reduced. RLF is a pillar of best practice in HIV management and care and the single biggest contributor to Swiss visibility within the local context. 


Decentralization for Improved Democratic Education (DECIDE)

01.01.2020 - 31.01.2025

Decentralisation and education reforms are key components to the ongoing national reforms that need to be pursued in a coordinated manner. Capitalizing on experience in decentralisation reform and in citizenship education, Switzerland will support the development of efficient, transparent and participatory education governance in rural areas of Ukraine, where it will aim at fostering trust between local authorities and citizens through improved education service and greater civic engagement of youth.


Contribution to Education Cannot Wait Fund – earmarked to Africa/MENA

01.12.2019 - 31.12.2021

75 million children in emergency and protracted crisis situations are being deprived of their education and the chance to prepare for a productive adulthood. Yet, education remains the least funded sector during crises. Complementary to other initiatives and established in 2016, the global fund Education Cannot Wait is geared at putting quality education for conflict and natural disaster affected children at the center, advancing SDG 4 also in such contexts and bridging the gap between humanitarian and development. 


Programme de Renforcement de l’Éducation de Base au Batha (PREBatha)

01.12.2019 - 30.11.2023

Au Tchad, la situation de l’éducation primaire est alarmante. Les taux de scolarisation et d’achèvement y sont très faibles, y compris au Batha, province d’intervention prioritaire de la Suisse. A travers le PREBatha et en complémentarité avec son programme « Promotion de la Qualité de l'Education de Base » (ProQEB), la Suisse contribue à l’amélioration de l’environnement et des conditions d’accès à l’éducation et d’apprentissage des enfants du Batha, particulièrement des filles.

Oggetto 37 – 48 di 85