Formazione professionale: l’accesso al mondo del lavoro

Una formazione professionale di qualità può contribuire alla riduzione della povertà se permette di accedere in modo duraturo al mondo del lavoro e di avere un impiego dignitoso. L’obiettivo è quello di uno sviluppo economico che vada a vantaggio di tutti. La DSC coopera con le autorità pubbliche e il settore privato per elaborare offerte di formazione adeguate alle esigenze dell’economia.

Nella linea di mira della DSC

La DSC sostiene la visione di una formazione professionale in grado di offrire a tutte e a tutti le competenze necessarie per partecipare alla vita economica e ottenere un lavoro remunerato in maniera adeguata. L’idea è che professionisti ben formati abbiano gli strumenti per impegnarsi in attività economiche formali o informali, come lavoratrici e lavoratori dipendenti o autonomi.

L’occupabilità delle e degli apprendisti e il loro contributo a una maggiore produttività delle imprese è la chiave del successo agli occhi della DSC. Si tratta di aumentare le offerte di formazione garantendo che tutte le fasce della popolazione possano trarne beneficio: poveri e meno poveri, donne e uomini, abitanti delle campagne e delle città.

Affinché le filiere di formazione avviate corrispondano alle esigenze delle persone che le frequentano e dell’economia, la DSC coinvolge nella loro pianificazione e attuazione sia le autorità pubbliche che il settore privato. I programmi di formazione danno buoni risultati quando hanno un contenuto allo stesso tempo teorico e pratico, come avviene nel sistema duale svizzero.

La DSC cerca di migliorare le proposte di corsi strutturati, ma esorta anche a riconoscere le esperienze di lavoro e di apprendimento informali – a volte di tipo autodidatta – di cui molte persone dispongono.

A seconda dei casi e dei contesti punta inoltre a includere moduli di introduzione a determinati mestieri nella scuola dell’obbligo. A livello secondario sono invece utili servizi di orientamento professionale. La formazione professionale è chiamata a fare da ponte tra l’istruzione di base e il mondo del lavoro. Da questo punto di vista la DSC completa il suo intervento con attività di consolidamento del settore privato e di creazione di posti di lavoro.

Contesto

Nel 2017, 71 milioni di giovani nel mondo sono disoccupati. E sono quasi il doppio quelli che si trovano ad affrontare situazioni di povertà, molto spesso perché non dispongono né di una formazione né di una situazione lavorativa adeguate. Su scala planetaria solo l’11% dei giovani che si iscrivono a una scuola secondaria segue una formazione professionale.

L’esigenza di moltiplicare le offerte formative è legata alla possibilità di valorizzare le potenzialità dei giovani sul mercato del lavoro. La formazione professionale, come l’istruzione di base, è una delle condizioni essenziali dello sviluppo economico e sociale. È fondamentale che la formazione professionale poggi su una buona istruzione di base e che se necessario possa rafforzarla.

Ma una formazione professionale di qualità ha senso solo se gli individui formati trovano in seguito sbocchi professionali. Secondo la Banca Mondiale ogni anno dovrebbero essere creati 40 milioni di nuovi posti per assorbire i giovani sempre più numerosi che entrano nel mercato del lavoro, soprattutto nell’Africa subsahariana e nell’Asia del Sud.

La messa a disposizione di manodopera qualificata può stimolare la produttività e la competitività delle imprese e avere così un impatto positivo sulla crescita economica e la creazione di posti di lavoro. Dare prospettive ai più vulnerabili e rispondere alle aspirazioni dei giovani è indispensabile per evitare uno spreco di potenziale umano ed economico.

 

Testimonianze di beneficiari

Chi ha beneficiato di una formazione professionale racconta il proprio percorso.

Genere e formazione professionale

La DSC applica il principio del rispetto dell’uguaglianza tra donna e uomo nei propri progetti e si adopera affinché le donne possano accedere al mercato del lavoro.

Progetti attuali

Oggetto 25 – 36 di 150

Quality TVET for Youth (QualiTY)

01.06.2021 - 15.07.2026

The overall goal of the project is for Nepalese youth to benefit from quality Technical and Vocational Education and Training (TVET) and better employment prospects. To achieve this, the project will support the federal, provincial and local governments of Nepal to establish an accreditation and coaching system so that TVET schools can improve and meet national quality requirements. The project capitalises on Switzerland’s long-standing and unique expertise in TVET federalisation.


Skills for Local Economic Development SLED

01.01.2021 - 31.12.2030

Switzerland will explore opportunities for supporting local economic development through vocational skills development in predominantly rural areas in Southern Shan. A focus on market-oriented skills opportunities accessible to young women and men, especially from vulnerable groups will be identified that open life-long learning opportunities to improve livelihood options and support peace building and security in conflict-affected areas.


Program Contribution to the Alliance Terre des Hommes Schweiz-Suisse 2021-2022

01.01.2021 - 31.12.2022

Terre des hommes schweiz and Terre des Hommes Suisse have formed an alliance to pool their expertise to address the root causes of exclusion and vulnerability of children and young people. tdh schweiz is competent in participatory approaches for young people and focuses on promoting sexual and reproductive health and rights, a culture of peace and sustainable livelihoods. TdH Suisse has a strong expertise in the integrated promotion of the right to participation, protection against exploitation and violence, and education, including education for sustainable development. 


Enhancing Youth Employment (EYE)

01.01.2021 - 31.12.2024

In order to contribute to the better employment perspectives for young women and men in Kosovo, the Enhancing Youth Employment project will focus its support in its last phase on improving technical and soft skills for young people through promoting non-formal training solutions. At the same time, it will facilitate the improvement of career guidance services and the labour market information system that would in turn contribute to better informed career choices for young people in Kosovo.


Reintegration of Returnee Migrant Workers Project

01.01.2021 - 31.05.2027

The project will contribute to ensure migrant workers benefit fully from their migration experience by supporting the reintegration of returnee migrant workers in Nepal. It will work with the Nepali Government to provide reintegration services and support policy development to anchor them in the federal structure. Switzerland has a key interest that the potential of migration for development is fully used and is well positioned to engage on the topic, given its track record in migration in Nepal. 


Facilitating Safe and Skilled Migration on the Central Asia - Russian Federation/Kazakhstan Corridor

01.12.2020 - 31.05.2026

Labor migration to Russia and Kazakhstan constitute a lifeline for millions of families in Tajikistan, Kyrgyzstan and Uzbekistan, but its poor regulation negatively affects its development benefits. The program aims at enhancing labor mobility governance along the Central Asia-Russia/Kazakhstan migration corridor. By facilitating pre-departure orientation and skills-matching interventions for prospective migrants, it will foster migrant workers’ protection and enhancethe livelihood perspectives for the poorest in Central Asia. The program builds on Swiss migration expertise and contributes to the strategic link between international cooperation and migration policy.


O3+ Our Rights, Our Lives, Our Future

01.10.2020 - 14.09.2025

This project uses targeted interventions in post-secondary educational institutions in Zambia and Zimbabwe to improve access to sexual and reproductive health and rights (SRHR) among 18-24 year-olds. Working with UNESCO and Ministries of Higher and Tertiary Education, the project brings Switzerland’s lengthy experience in the HIV/SRHR field to bear by targeting an often neglected cohort of young people with tailored interventions to reduce HIV infections, unintended pregnancies, and gender-based violence. 


Eritrea Vocational Skills Training

01.09.2020 - 30.09.2023

Building upon a successful pilot phase (2017-2019), Switzerland will continue to contribute to two well established NGO-ted initiatives on technical and vocational education and training in Eritrea. The initiatives aim at improving the quality of teaching in targeted vocational skills institutions and testing the possibility of engaging in entrepreneurial activities. Ultimately the goal is to contribute to giving better life perspectives and job-opportunities to young Eritreans in their home country.


Decent work, protection and well-being for migrant workers and their families in Sri Lanka

01.09.2020 - 31.08.2024

The programme aims to maximise the benefits of migration for sustainable development in Sri Lanka. It will support government institutions and other actors in implementing policies related to fair and ethical recruitment, skills development and provide reintegration support for returning migrants in the wake of the COVID-19 crisis. A special focus is placed on elevating migrant workers’ voices in advocacy. The intervention creates entry points to engage with the newly elected government in Sri Lanka. 


Vocational training for the labour market insertion of vulnerable youth in Nicaragua. - «Skills for Success»

01.08.2020 - 31.12.2023

7’000 young people improve their employability and income through quality vocational skills training designed in partnership with the private sector. The project fosters a culture of entrepreneurship and promotes collaboration between training centres and the private sector in a challenging economic environment. In the context of this exit phase SDC furthermore consolidates its long-term effort to strengthen the national VST system through a final investment in gender sensitive teacher training and modern learning facilities.  


Nepal Vocational Qualifications System (NVQS) Phase Il

16.07.2020 - 15.07.2024

Based on Swiss expertise in Technical and Vocational Education and Training, the project

contributes to establish a federal vocational qualifications system. The NVQS will increase the

transparency on the labour market for employers and workers, improve official recognition of

workers competencies in hospitality, construction and automobile sectors and allow links between

TVET and general education to access higher level qualifications for better employment in

domestic and international labour market.


SDP - Skills Development Programme

01.07.2020 - 30.06.2024

Skills Development remains high on Cambodia’s national agenda. Switzerland will scale up its support to youth in rural poor areas to access skill development, equipping them with relevant skills to access employment and improve their incomes. Swiss expertise will also contribute to improve the Technical and Vocational Education and Training system to be more inclusive and strengthen its implementation in collaboration with the private sector to respond to labour market needs.

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