Financement des petites entreprises – Un moteur pour l’emploi et les revenus

Les petites entreprises jouent un rôle majeur dans le développement économique et social d’un pays. Elles créent des emplois et génèrent une valeur ajoutée à l’échelle nationale.  Pour de nombreuses personnes, la création d’une petite entreprise est parfois le seul moyen de réussir à gagner leur vie. Pour s’épanouir, les petites entreprises doivent toutefois pouvoir compter sur un secteur financier qui prenne en compte leurs besoins.

Priorités de la DDC

La DDC soutient les institutions, initiatives et programmes qui ont pour objectif de fournir aux petites entreprises (de 5 à 19 employés selon le pays) une large palette de services financiers, avec pour principes la couverture des coûts et la viabilité économique. À cet égard, elle adopte deux approches, appelées «downscaling» et «upgrading».

  • Évolution des acteurs financiers vers le segment à bas revenu (downscaling): les banques ou autres prestataires de services financiers existants tels que les sociétés de crédit-bail mettent en place de nouveaux pôles d’activités, lignes de produits ou canaux de distribution, qui sont spécialisés dans les services financiers pour petites entreprises.
  • Mise à niveau des acteurs de microfinance vers le secteur formel (upgrading): les établissements de microfinance existants sont mis en position de traiter également les besoins des petites entreprises.

Par ailleurs, la DDC attache une grande importance à la formation du personnel des établissements financiers ainsi qu’à la mise à disposition d’informations relatives à l’évolution du marché:

  • Formation du personnel des établissements financiers: la DDC encourage le développement de compétences dans les établissements financiers et les centres de formation ou de conseil spécialisés. Les établissements financiers doivent être en mesure d’offrir des services financiers qui sont axés sur les petites entreprises, rentables et conformes aux conditions du marché.
  • Informations relatives à l’évolution du marché: la DDC soutient le développement de méthodes et d’institutions fournissant au marché financier des informations ou des services qui améliorent les bases de décision et la transparence, à l’instar des bureaux spécialisés dans le crédit ou des agences de notation.

Contexte

La solidité du tissu des petites entreprises est un facteur majeur non seulement pour une croissance économique équilibrée mais aussi pour la stabilité sociale et politique. Toutefois, les petites et moyennes entreprises des pays en développement et en transition éprouvent des difficultés à être prises au sérieux par les banques, qui préfèrent faire affaire avec des grandes sociétés.

Cette préférence tient d’une part aux coûts relativement élevés d’un octroi de crédit et, d’autre part, aux risques que cette opération comporte pour le prêteur. Souvent, les établissements financiers ne sont pas suffisamment informés des conditions spécifiques prévalant dans une branche. Dans le même temps, de nombreuses petites entreprises ne disposent pas de comptabilité transparente, de réserves suffisantes ou de garanties appropriées. Ainsi, l’examen d’une demande de crédit émanant d’une petite entreprise est comparativement plus lourd à traiter que pour une grande société.

Défis actuels

Dans bon nombre de pays, les petites entreprises n’ont souvent qu’un accès limité aux crédits et à d’autres services financiers en raison du manque de techniques de crédit appropriées et du faible intérêt que leur témoignent les grands établissements financiers. Pour améliorer cette situation, les besoins des petites entreprises doivent être mieux appréhendés. Cela suppose d’affiner et de flexibiliser les palettes de produits et de services, d’adapter les techniques de crédit et de développer les compétences requises dans les établissements financiers. Outre les crédits, d’autres produits et services tels que le crédit-bail, le capital-risque et le trafic des paiements sont essentiels pour les petites entreprises. La grande hétérogénéité des petites entreprises, tant en termes de secteurs que de tailles et de formes, constitue un défi indéniable. Enfin, il importe également que les petites entreprises améliorent leur solvabilité en fournissant des données comptables ou des plans d’affaires transparents et en prenant d’autres mesures.

Projets actuels

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Reducing risk-factors for Non-Communicable Diseases in Ukraine (Act for Health), phase 2

01.03.2025 - 28.02.2029

Non-communicable diseases represent the most significant health problem in Ukraine and the situation worsened as a result of Russia’s military aggression. This disease burden threatens the country’s resilience, development, its human capital, and the capacity of its healthcare system. The Act for Health project is a flagship Swiss engagement that addresses the chronic disease burden through tailored and innovative approaches at all government levels, thereby supporting Ukraine’s recovery and reform path.


Direct Humanitarian Actions, Reconstruction of WASH Infrastructure (emergency, recovery, sustainable construction)

15.01.2025 - 31.12.2027

In Ukraine, the areas close to the frontline remain severely affected by the war. International support is needed to ensure access to safe water, restore essential infrastructure and maintain basic water supply and sanitation services. The third phase of this Swiss-led programme focuses both on humanitarian emergency WASH response in frontline/border regions while laying the ground to inform comprehensive and innovative reconstruction approaches.


Asset Recovery Strategic Partnerships

01.01.2025 - 31.12.2029

Switzerland supports strategic partners in asset recovery who provide technical assistance to countries, advocate for international standards, and facilitate knowledge and exchange on international efforts and ongoing cases. The partnerships leverage Switzerland’s potential to influence the agenda more effectively, facilitate the integration of international best practices in ongoing restitution negotiations, and help ensure that returned assets benefit the populations of states of origin.


Backstopping support for SDC’s Cluster Green thematic Knowledge Networks A+FS, CDE and RésEAU

01.01.2025 - 31.12.2028

As a globally active knowledge-based organisation, SDC is critically dependent on effective and efficient knowledge management. SDC’s thematic networks sit at the heart of this endeavour, rendering an essential service across the organisation and its partners by connecting network members, collecting and processing information, and retaining and distributing knowledge. State-of-the art backstopping services are essential to this activity, as is close cooperation between SDC’s thematic networks.


Response to Gender-Based Violence 25-29

01.01.2025 - 31.12.2029

In order to fight increasing gender-based violence (GBV) in humanitarian and conflict contexts, address the root causes in a sustainable way and to contribute to lasting change, Switzerland provides targeted, multi-year funding for GBV prevention and response, and invests in rights-based and survivor-centred projects of three key partners.    


Core Contribution to the Interna-tional Fund for Public Interest Me-dia (IFPIM)

01.01.2025 - 31.12.2028

Public interest media in low- and middle-income countries face existential threats, impact-ing sustainable development and peace. IFPIM is an organization backing the resilience and independence of public interest media. Through SDC’s contribution to IFPIM, Swit-zerland promotes democracy by combating dis- and misinformation and ensuring media freedom and access to reliable information.


Voluntary Contribution to the Adaptation Fund (AF)

01.01.2025 - 31.12.2028

The Adaptation Fund (AF) has a proven track record for implementing innovative adaptation projects, including in SDC priority countries. It supports most vulnerable communities to increase their resilience and adaptation capacities in the face of the rapidly rising impacts of climate change including extreme weather events and slow onset processes. It is one of the four climate funds that reports to the Conference of the Parties to the Paris Agreement.


Programme d’appui à la petite irrigation-PAPI

01.01.2025 - 31.12.2028

Au Niger, dans un contexte de transition politique, la sécurité alimentaire demeure un enjeu majeur. Elle dépend notamment des performances des exploitations familiales qui parviennent difficilement à assurer leur propre alimentation. La Suisse accompagne la petite irrigation pour offrir en particulier aux femmes et aux jeunes des opportunités d’emploi et de revenus agricoles, mais aussi pour moderniser les exploitations familiales et contribuer ainsi à la sécurité alimentaire du pays.


Development Effectiveness Activities and Focal Point Development Effectiveness (DE) 2025-2028

01.01.2025 - 31.12.2026

In a time when getting more impact with less resources available becomes urgent, development effectiveness is the only way forward. Switzerland has been committed to this Agenda since the process started in 2005. It has acted as co-chair of the Global Partnership for Effective Development Cooperation (GPEDC) from 2019 to 2022, hosted the 2022 Summit and remains a member of the steering committee. Switzerland will support the Joint Support Team (JST) based at UNDP for preparing and mobilizing countries to participate in the development effectiveness (DE) monitoring to further advance this agenda.


Land and Natural Resources Governance (LNRG) program

01.01.2025 - 31.12.2027

Myanmar's  land  and  natural  resources  are  threatened  by  conflicts,  disputes,  environmental degradation,  and  climate  change.  This  program will  strengthen  ethnic  and  community-based systems  for  better  land  and  natural  resources  governance  in  the  South  East  region  through empowered local civil society organisations and accountable ethnic Service Departments. This support builds on past successes, and is implemented by trusted local and international partners.  


Economy and Education Backstopping

01.01.2025 - 31.12.2029

SDC’s thematic section Economy and Education (E+E), including the Competence Centre for Engagement with the Private Sector (CEP), is in charge of knowledge management as well as internal strategic and operational advice in the areas of Private sector development, Vocational skills development, Basic education and for the private sector engagement. The backstopping system of E+E provides specialised external thematic expertise which will improve the planning and implementation of SDC’s projects. 


Rural Small and Medium Enterprises Development in Georgia Phase 2

01.01.2025 - 31.12.2028

Rural Small and Medium Enterprises (SMEs) in Georgia face significant challenges that hinder their access  to  capital,  technology  adoption  and  entry  into  new  markets.  This  project  leverages Switzerland's expertise in finance and SMEs to address these issues. The aim is to strengthen the resilience and growth of SMEs by improving their access to a wider range of better business support services, ultimately increasing income and employment opportunities for rural women and men. 

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