Der Sudan ist seit mehreren Jahrzehnten Schauplatz humanitärer Operationen. Das Hauptziel der DEZA im Sudan besteht darin, Leben zu retten und die Opfer vor bewaffneten Konflikten und Naturkatastrophen zu schützen. Die DEZA konzentriert ihre Hilfe auf die Bereiche Ernährungssicherheit und Landwirtschaft, Nothilfe und Schutz der Zivilbevölkerung.
Sudan und Eritrea
Krise im Sudan
Aufgrund der Sicherheitslage ist die Schweizer Botschaft in Karthum seit Sonntag, 23. April 2023 vorübergehend geschlossen. Das versetzbare Personal wurde evakuiert. Die Schweiz leistet weiterhin humanitäre Hilfe im Sudan sowie in den Nachbarländern über ihre Partner, insbesondere das IKRK, das WFP, das UNHCR und den Humanitären Fonds für den Sudan, der vom Büro der Vereinten Nationen für die Koordinierung humanitärer Angelegenheiten (OCHA) verwaltet wird.
Weiterführende Informationen:
Botschaft | |
Mission / Delegation / Ständige Vertretung |
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Generalkonsulat | |
Honorarvertretung | |
Kooperationsbüro | |
Büro Erweiterungsbeitrag | |
Botschaft mit Kooperationsbüro | |
Botschaft mit Regionalem Konsularcenter | |
Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Stadt | |
Hauptstadt | |
Umstrittene Grenze | |
Fluss | |
See |
Die Machtkämpfe und die gewaltsamen Auseinandersetzungen der letzten Jahrzehnte haben die Armut und die Verletzlichkeit der Zivilbevölkerung im Sudan verschärft.
Die Schweiz ist vor allem durch ihre humanitäre Hilfe vor Ort präsent. Die Projekte der DEZA beruhen auf einer integrierten Kooperationsstrategie, die die Aktivitäten der Politischen Direktion des EDA und des Staatssekretariats für Migration (SEM) umfasst.
Bilaterale APD der Schweiz |
2022 |
2023 |
2024 * |
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Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) |
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Bilaterale Entwicklungszusammenarbeit |
1.90 |
3.21 |
3.20 |
Humanitäre Hilfe |
8.97 |
19.80 |
4.00 |
Staatssekretariat für Wirtschaft (SECO) |
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Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung |
- |
- |
- |
Abteilung Frieden und Menschenrechte (AFM) |
|
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Zivile Friedensförderung und Menschenrechte |
0.67 |
0.62 |
0.85 |
Total DEZA/SECO/AFM |
11.54 |
23.63 |
8.05 |
Andere Bundesämter |
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Andere Abteilungen des EDA (ASAF, AIO, usw) |
- |
- |
.. |
Aussennetz des EDA |
0.43 |
- |
.. |
Staatssekretariat für Migration (SEM) |
0.21 |
0.13 |
.. |
Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) |
0.15 |
0.04 |
.. |
MeteoSchweiz |
- |
- |
- |
Eidg. Dep. für Verteidigung, Bevölkerungsschutz und Sport (VBS) |
0.32 |
0.37 |
0.50 |
Bundesamt für Umwelt (BAFU) |
- |
- |
.. |
Bundesamt für Statistik (BFS) |
- |
- |
- |
Bundesamt für Gesundheit (BAG) |
- |
- |
- |
Staatssekretariat für internationale Finanzfragen (SIF) |
- |
7.50 |
- |
Total andere Bundesämter |
1.11 |
0.54 |
0.50 |
Kantone und Gemeinden |
0.39 |
.. |
.. |
Total |
13.04 |
24.17 |
8.55 |
Stand am 02.04.2024
* geplant; Gesamtbetrag aufgrund der zur Verfügung stehenden Daten
.. = keine Angaben | – = Betrag ist Null oder Betrag < 5'000
Ernährungssicherheit und Landwirtschaft
Erhöhung der Widerstandsfähigkeit der verletzlichsten Bevölkerungsgruppen
In den Regionen Darfur, Südkordofan/Abyei, Blauer Nil und im Osten des Sudan ist die Ernährungssicherheit der Zivilbevölkerung wegen der anhaltenden Konflikte und der dadurch bedingten gewaltsamen Vertreibungen immer wieder gefährdet. Die Dürren infolge der unregelmässigen Regenfälle und die Übernutzung der Weiden erhöhen die Unsicherheit der Bevölkerung zusätzlich.
Die DEZA unterstützt das Welternährungsprogramm (WFP) und andere UNO-Organisationen bei der Verteilung von Nahrungsmitteln und Saatgut. Zudem fördert sie Projekte zur Impfung des Viehbestands, namentlich jene des IKRK, da die Zucht für zahlreiche sudanesische Familien eine wichtige Existenzgrundlage bildet.
Landwirtschaft und Ernährungssicherheit
Nothilfe
Zugang zur Grundversorgung
Die gewaltsamen interethnischen Auseinandersetzungen in Darfur (seit 2003) und die Gewaltausschreitungen im Süden des Landes (seit 2011) führten zur Vertreibung von Tausenden von Menschen. Diese haben nur einen sehr beschränkten Zugang zu Trinkwasser, sanitären Einrichtungen und medizinischer Versorgung. Die Situation der übrigen Bevölkerung des Landes ist jedoch kaum besser. Die DEZA setzt sich für eine bessere Grundversorgung ein, die alle Staatsebenen des Sudan einbezieht, angefangen bei den lokalen Behörden und Gemeinden.
Die DEZA stellt ihren UNO-Partnern auch Expertinnen und Experten des Schweizerischen Korps für humanitäre Hilfe (SKH) zur Verfügung.
Katastrophenvorsorge, Nothilfe und Wiederaufbau
Humanitärer Zugang und Schutz
Schutz für Binnenvertriebene und Flüchtlinge
Der Schutz der Zivilbevölkerung bei bewaffneten Konflikten gehört zu den Prioritäten der Schweiz im Sudan. Die Gewalt in Darfur und in den Bundesstaaten Südkordofan/Abyei und Blauer Nil zwangen Tausende von Menschen, ihre Häuser zu verlassen. Die Spannungen haben direkte Auswirkungen auf die Integrität der einzelnen Menschen. Die Kämpfe wirken traumatisierend, vor allem auf Kinder. Die Schweiz engagiert sich dafür, dass alle Parteien das humanitäre Völkerrecht beachten. In Zusammenarbeit mit dem IKRK und dem Amt der Vereinten Nationen für die Koordinierung humanitärer Angelegenheiten (OCHA) setzt sie sich bei Behörden und bewaffneten Gruppen dafür ein, dass die Opfer geschützt werden und die humanitäre Hilfe Zugang zu ihnen erhält.
Schliesslich engagiert sich die Schweiz für die Flüchtlinge und Migrantinnen und Migranten am Horn von Afrika. Die DEZA setzt sich gemeinsam mit dem SEM für die grundlegenden Bedürfnisse dieser Personen ein. Unterstützt werden auch die Gemeinschaften, in denen sie Aufnahme finden.
Geschichte der Zusammenarbeit
20 Jahre humanitäre Hilfe
Die Humanitäre Hilfe der Schweiz ist seit 1994 im Sudan präsent. Vor und nach der Paraphierung der Friedensabkommen zwischen der Regierung und dem «Sudan Peoples’ Liberation Movement» im Jahr 2005 konzentrierten sich die Anstrengungen auf den Süden des Landes sowie auf die im Zentrum gelegenen Nuba-Berge. Seit 2003 befasst sich die DEZA auch mit den Folgen des Kriegs in Darfur. Die Hilfe für die Bevölkerung setzt sich zu gleichen Teilen aus Nothilfe- und Wiederaufbauprojekten zusammen. 2004 wurde ein Büro in Khartum und 2006 ein weiteres in Juba eröffnet, um die Aktivitäten der Humanitären Hilfe und der übrigen Schweizer Akteure zu koordinieren. Nach der Teilung des Landes im Jahr 2011 verdoppelte die DEZA das Budget, das bis zu diesem Zeitpunkt für den Sudan allein vorgesehen war.
Das Engagement der Schweiz in Eritrea
Eritrea ist kein Schwerpunktland der bilateralen Entwicklungszusammenarbeit der Schweiz. Nach ihrem Rückzug im Jahr 2006 hat die DEZA die Zusammenarbeit mit Eritrea auf der Grundlage eines Bundesratsmandats im Jahr 2016 wieder aufgenommen. Nach einer Machbarkeitsstudie hat sie Ende 2017 drei Pilotprojekte mitfinanziert, die 2019 evaluiert worden sind. Im Anschluss an die Evaluation beschloss das EDA, die Zusammenarbeit mit Eritrea für weitere drei Jahre fortzusetzen. Das Engagement im Umfang von 6 Millionen Franken konzentriert sich wie in der Pilotphase auf den Bereich der Berufsbildung. Die Zusammenarbeit wird auch auf Themen der wirtschaftlichen Entwicklung ausgedehnt (Mikrokredite, Unterstützung bei der Gründung von Kleinunternehmen usw.).
Das Engagement der DEZA in Eritrea steht im Einklang mit dem Hauptziel der Entwicklungszusammenarbeit, nämlich der Verbesserung der Lebensbedingungen und der Schaffung von wirtschaftlichen Möglichkeiten für junge Menschen. Dieser Ansatz steht auch im Zentrum der internationalen Kooperationsstrategie 2021-2024. Das Vorhandensein von Chancen und Perspektiven ist ein wichtiger Faktor im individuellen Entscheidungsprozess für oder gegen eine Auswanderung. So unterstützt die Schweiz in mehreren Regionen des Landes Berufsschulen, die jungen Eritreern die Möglichkeit bieten, einen Beruf zu erlernen. In der Hafenstadt Massaoua bilden Ausbilderinnen und Ausbilder Arbeiterinnen und Arbeiter aus und unterstützen sie bei den Weiterbildungskursen.
Berufsbildung in Eritrea und «Skills and migration Projekt» der UNDP
Links
Dokumente
Projekte Sudan
Sudan, Saferworld, Conflict Sensitivity Facility (CSF), Protection
01.04.2024
- 31.03.2028
The Conflict Sensitivity Facility (CSF) is a project implemented by Saferworld, that seeks to support the integration of conflict sensitivity into the strategies, policies, practices and programmes of aid actors in Sudan, and to ensure that interventions do not aggravate conflict but instead contribute to peace. CSF provides analysis, convenes discussions, shares learning and supports capacity development focused on priority areas for the aid sector.
Sudan Conflict Affected-Populations Lifesaving Emergency Response (SCALE)
01.01.2024
- 31.12.2025
The conflict that broke out in Sudan on 15 April 2023 has led to a severe humanitarian crisis. Through the SCALE project, Mercy-Corps (MC) provides vulnerable conflict-affected and displaced individuals with Multipurpose Cash Assistance (MPCA) as well as food security and livelihoods support to meet their basic needs and enhance their coping capacities. SCALE adopts a nexus approach, leveraging MCs existing development and peacebuilding programming. Working alongside local partners, the project aims to amplify the voices of conflict-affected women and demonstrate the power of collective influence and action to address priority needs.
2024 Additional allocation to WFP Country Strategic Plans (NHF)
01.01.2024
- 31.12.2024
The war in Sudan entered its second year. Sudan is facing a major humanitarian catastrophe. The conflict also affected neighbouring countries, in particular Chad and South Sudan who are already struggling with a dire humanitarian situation that pre-existed before the conflict broke out. The consequences of the war exacerbated the acute food insecurity situation in those countries. With additional funding, SDC reinforces WFP’s emergency response to deliver life-saving food and nutrition assistance in Sudan, Chad and South Sudan.
SUD, OCHA: Sudan Humanitarian Fund 2024
01.01.2024
- 31.12.2024
The SHF is a country-based pooled fund that contributes to saving lives and protecting people in need by strengthening a coordinated and principled humanitarian response. It enables humanitarian actors to respond early and fast to humanitarian needs set out in the Humanitarian Response Plan (HRP) and to critical emergencies. All interventions are in line with the Minimum Operating Standards approved by the Humanitarian Country Team.
2024 Additional allocation to WFP Country Strategic Plans (NHF)
01.01.2024
- 31.12.2024
The war in Sudan entered its second year. Sudan is facing a major humanitarian catastrophe. The conflict also affected neighbouring countries, in particular Chad and South Sudan who are already struggling with a dire humanitarian situation that pre-existed before the conflict broke out. The consequences of the war exacerbated the acute food insecurity situation in those countries. With additional funding, SDC reinforces WFP’s emergency response to deliver life-saving food and nutrition assistance in Sudan, Chad and South Sudan.
OCHA Humanitarian Forum Sudan Crisis
01.12.2023
- 31.12.2024
Following the outbreak of violence between the Sudanese Armed Forces (SAF) and the Rapid Support Forces (RSF) millions of Sudanese face dire humanitarian needs. The warring parties committed in Jeddah on 7th November to improve the safe and unhindered humanitarian access to persons in need. As part of this commitment, the RSF and the SAF agreed to participate in an OCHA led Humanitarian Forum to work out the operational details.
FAO Sudan Emergency Livelihoods Response Plan (ELRP)
01.09.2023
- 30.11.2024
Six months after the outbreak of conflict in Sudan between the Sudanese Armed Forces (SAF) and the Rapid Support Forces (RSF), 20.3m people face food insecurity. In response, FAO developed the Sudan Emergency Livelihoods Response Plan (ELRP), which aims at restoring and enhancing food production and strengthening agricultural livelihoods to support farming, herding, and fishing communities and vulnerable populations affected by the crisis.
Norwegian Refugee Council (NRC) – Emergency Response Plan Sudan Armed Conflict
01.06.2023
- 31.12.2024
Millions of people in Sudan are facing critical shortages of food, water, sanitation, shelter, non-food items, as well as access to basic education, psychosocial support and protection since the outbreak of fighting between the Sudan Armed Forces (SAF) and the Rapid Support Forces (RSF) on 15 April 2023. Based on its sectoral and technical areas of expertise, NRC therefore developed a multi-sectoral emergency response plan incl. multi-purpose cash, emergency shelter/ NFI, WASH, education assistance, and protection interventions.
Sudan Emergency, UNHCR Regional Refugee Response, SSD Emergency Response May-October 2023
01.05.2023
- 31.12.2023
This contribution aims at supporting the Government of South Sudan’s efforts to respond to the influx of refugees and South Sudanese returnees in the aftermath of the outbreak of conflict on the 15.4.2023 in Sudan. UNHCR’s emergency response focuses on the identification and reception of the most vulnerable new arrivals at prioritized points of entry, with the provision of life-saving support and specialized protection services.
2023 Annual Allocation to WFP Country Strategic Plans - Ethiopia, Sudan, Somalia, South Sudan
01.01.2023
- 31.12.2023
Against historic levels of food security due to conflicts, climate change and COVID-19, Switzerland supports annually in 28 SDC priority countries operations of the World Food Programme (WFP) to provide humanitarian and development assistance. It funds indistinctively Country Strategic Plans, incorporating all WFP programmes or projects, based on affected population needs and potential synergies with other local partners, especially national governments and civil society.
Allocation of SDC Funding in 2023 to ICRC Operations in Ethiopia, Somalia, South Sudan and Sudan
01.01.2023
- 31.12.2023
SDC funding to ICRC operations allows the International Committee of the Red Cross to respond proactively and to provide immediate protection and assistance for people affected by armed conflict and other situations of violence. In line with the Good Humanitarian Donorship principles, Switzerland recognizes the necessity of predictable and flexible funding to respond to changing needs in humanitarian crises.
Additional allocation to WFP Country Strategic Plans - Sudan, Chad, Egypt
01.01.2023
- 31.12.2023
Against historic levels of food security due to conflicts, climate change and COVID-19, Switzerland supports annually in 28 SDC priority countries operations of the World Food Programme (WFP) to provide humanitarian and development assistance. It funds indistinctively Country Strategic Plans, incorporating all WFP programmes or projects, based on affected population needs and potential synergies with other local partners, especially national governments and civil society.
Projekte Eritrea
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- 1
Institutional Strengthening Action Program of IGAD – ISAP IV
01.01.2023
- 31.12.2025
The Intergovernmental Authority on Development (IGAD) is the sub-regional organization in the Horn of Africa. In line with Switzerland’s decision to increase its engagement with IGAD, the proposed contribution aims at reinforcing IGAD’s corporate performance, operational efficiency and building a coherent and collaborative engagement between IGAD and stakeholders for increased transparency and accountability. Hence contributing to greater stability and policy coherence in the Horn of Africa.
RLP - Horn of Africa Regional Livestock Program
01.12.2022
- 31.12.2026
Pastoralist communities in the Horn of Africa (HoA) rely on livestock as their main livelihood source. They face multiple pressures of climate change, degraded natural resources, and conflicts. The program will support historically underdeveloped pastoralist cross-border communities of Somalia, Ethiopia, and Kenya to become more climate resilient and derive sustainable livelihoods from inclusive livestock market systems. The intervention takes a regional approach – linking production, markets, and policy.
HoA, Culture for Peace
01.07.2022
- 30.11.2028
The Culture for Peace (C4P) Programme in the Horn of Africa (HoA), seeks to safeguard cultural heritage while fostering economic opportunities in the region. The initiative supports local cultural entities, enhancing livelihoods through market-driven interventions by working with the youth, women and marginalized groups. By preserving both tangible and intangible cultural heritage, Switzerland contributes to improved social cohesion thus contributing to peace and stability across the region.
Financing Durable Solutions Programme for Forcibly Displaced People (FDSI)
01.10.2021
- 31.12.2025
Through an innovative approach, Switzerland will mobilize the private sector and municipalities to contribute to durable solutions for displacement-affected communities in the Horn of Africa. Forcibly displaced persons and their host communities will benefit from enhanced self-reliance and increased socioeconomic inclusion. The initiative operationalises the strategic link between migration policy and international cooperation and further strengthens Switzerland’s profile as a pioneer in the search for durable solutions.
Jigjiga One Health Initiative Phase 2 (JOHI2)
01.04.2021
- 31.03.2026
The Jijiga One Health Initiative aims to develop a trans-disciplinary centre of excellence on pastoralist health within the Jijiga University (Somali Region, Ethiopia). Community-based one-health research and pilot interventions, including contribution to COVID-19 prevention and response, as well as targeted policy influencing will contribute to improved health among pastoralist communities and reduce pressure for their displacement/migration, which is in the interest of Switzerland.
Eritrea Vocational Skills Training
01.09.2020
- 31.05.2025
Building upon a successful pilot phase (2017-2019), Switzerland will continue to contribute to two well established NGO-ted initiatives on technical and vocational education and training in Eritrea. The initiatives aim at improving the quality of teaching in targeted vocational skills institutions and testing the possibility of engaging in entrepreneurial activities. Ultimately the goal is to contribute to giving better life perspectives and job-opportunities to young Eritreans in their home country.
Somalia - UN Joint Programme Saameynta: Scaling-up Solutions to Displacement (UNJPS)
01.11.2019
- 30.06.2025
Displacement contributes to Somalia’s rapid and unplanned urbanization. 2.6 million people are displaced with little prospects for durable solutions. Switzerland, in a whole of government approach and through a UN Joint Programme Saameynta (UNJPS) will contribute to durable solutions for displacement-affected communities by improving their protection environment, socio-economic inclusiveness, self-reliance and fit-for-purpose land governance, thus leading to sustainable (re)integration.
Horn of Africa: Framework for Risk Governance and Adaptive Programming (FRAP)
15.09.2019
- 31.12.2025
The Horn of Africa is a hyper-fragile context with high security and fiduciary risks. This framework strengthens Switzerland’s fitness to operate remotely in hard-to-access contexts through a innovative monitoring and accountability tool. It supports capacity strengthening of local partners. The framework enables adaptive programming and effectiveness of the portfolio. It strengthens Somalia’s statistical system to improve data gathering and to monitor the implementation of the Agenda 2030.
One Health Units for Humans, Environment, Animals and Livelihoods (HEAL)
01.03.2019
- 31.10.2024
Transmission of diseases between humans and animals are frequent in pastoralist societies of Somalia, Ethiopia and Northern Kenya and related to environmental conditions. The HEAL project promotes sustainable rangeland management and access to integrated human/livestock health services. Thereby, it contributes to improved health, to reduced vulnerability among pastoralist communities and to prevention of their displacement/migration, which is in the interest of Switzerland.
Kenya: IFC Private Sector Engagement Kakuma
10.12.2018
- 31.12.2026
The project IFC Private Sector Engagement Kakuma implemented by the International Finance Corporation (IFC), seeks to attract private sector solutions for refugees and host communities through catalyzing private investments. Thanks to access to improved services, potentially lower prices and supported jobs, refugees and host community will enhance economic opportunities and capacities, self-esteem, dignity and empowerment.
Eritrea Vocational Skills Training
01.10.2017
- 30.04.2021
The Swiss Development Cooperation will implement in this pilot phase 2 projects in vocational skills training in Eritrea. One project is designed as a contribution to ongoing projects of Don Bosco, the other to a project of the “Schweizerisches Unterstützungskomitee für Eritrea. The objectives of the phase are: (i) enhancing the training of teachers and increasing numbers of students having access to trainings and (ii) building a relation of trust with the Eritrean authorities in order to open a broader policy dialogue between the two countries
Institutional Strengthening of IGAD
31.05.2014
- 31.03.2022
The Intergovernmental Authority on Development (IGAD) is a sub-regional organization in the Horn of Africa. In line with Switzerland’s decision to increase its engagement with IGAD, the proposed contribution aims at strengthening the organization institutionally based on its political legitimacy, thematic relevance and capacity to contribute to peace and development in one of the world’s most fragile regions.
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